torstai 19. syyskuuta 2013

Hajanaista höpinää

En voi mitenkään uskoa, että viikko on jo kohta taas selällään. Kun kansalaisopiston tunnit  alkoivat  tällä viikolla, rupesivat päivät suorastaan lentämään. Olenkohan kumminkin haalinut itselleni liikaa hommaa, kun ei kerkeä muuta kuin lennossa käydä kotona vaihtamassa uudenlaisen kassin ja taas menoksi. Mutta enhän ole ilmoittautunut kuin kahtena iltana johonkin liikuntaryhmään ja yhtenä on klipsikurssi ja yhtenä iltana on minulla kansalaisopistossa opetusta.

Kalliiksi käy tuo kaupungissa opettaminenkin. Tiistaina jo aamusta piti lähteä hammaslääkäriin, sitten välissä oli muutaman tunnin odotusta ennen iltapäivätuntien alkua. Vietin aikaani ostoskeskuksessa, jossa tuli ostetuksi pitkiähousujakin niin paljon, ettei varmaan enää koko urani aikana tarvitse housuja ostaa. Kun tulin autolle, olin saanut sakotkin. Vissiin sillä kadulla olisi sitten pitänyt maksaa parkkimaksukin, vaikken nähnyt missään automaattiakaan. Olin katsovinani, että muidenkin autoissa oli vain parkkikiekko.

Eilen illalla alkoi espanjanopetuskin kahdelle ryhmälle kansalaisopistossa. Vaikka illalla on neljä oppituntia opetusta,  tuntuu se vain harrastukselta, kun opiskelijat ovat niin mukavia ja innokkaita. Vaikka ei minulla ole valittamista muistakaan ryhmistä, sattuu olemaan nyt mukavat opiskelijat kaikissa ryhmissä. Paitsi että etäryhmässä oli eilen vain muutama oppilas paikalla, vaikkeivät olleetkaan ylioppilaskirjoituksissa. Luulivat tietysti, että minä luulen heidän olevan kirjoittamassa jotain fysiikkaa. Mutta olen päässyt siihen vaiheeseen, että en aio nyt ottaa suurta pulttia siitäkään asiasta (vaikka vähän korpeekin). Toisaalta, jäljellejääneiden kanssa meillä oli sitäkin mukavampaa.

Kunhan saadaan ylioppilaskirjoitukset pois päiväjärjestyksestä, voi vähän huokaista - ennen kuin taas alkaa keväällä sama ruljanssi alusta. Joskus kun täällä vielä oli paljon oppilaita, kuvittelin, että "kyllä helpottaa, kun on vain vähän oppilaita". Tosi on, että oppilaita on vähän, mutta kaikki on jotenkin paljon hajanaisempaa. Nytkin minulle tulee yo-korjattavaa lähioppilailta, kaupunkioppilailta ja etäoppilailta. Ja joku kirjoittaa pitkää ruotsia, joku lyhyempää.
Mutta kaiken kaikkiaan olen ihan tyytyväinen.

P.S. kuva muistaakseni jostain Espoosta päin. Olisikohan ollut jonkin työmaan suoja-aita.

Ei kommentteja: