perjantai 26. maaliskuuta 2010

Kaikki menetelmät hyviä


Joku halusi tietää minun kokemuksiani saksalaisista kouluista. Kun rupesin niitä muistelemaan, huomasin, että on tainnut vierähtää aikaa niistä vierailuista, joten voi olla että huomioni eivät pidä enää alkuunkaan paikkaansa. Olen saanut seurata opetusta joitakin tunteja Baierissa yhdessä ja Niedersachsenissa parissakin koulussa.

Niille jotka eivät tunne Saksan koulujärjestelmää, mainittakoon, että Saksassa jokainen liittovaltio saa itse päättää omista kouluasioistaan (ja liittovaltioita on 16), joten ei voi puhua yleisesti Saksan koulujärjestelmästä.

Mikä minuun teki suurimman vaikutuksen noin 10 vuotta sitten, oli ehkä se, että esim. englannin tunnilla opetus oli ihan samanlaista kuin meillä vielä 70-80-lukujen vaihteessa: oppilaat lukivat jotain englanninkielistä romaania tai muuta pitkää tekstiä, minkä jälkeen opettaja teki kysymyksiä sisällöstä englanniksi. Yläasteikäinen luokka oli kokonaisuudessaan mukana. Silloin mietin, miten ihmeessä Saksassa saadaan oppilaat vielä pysymään rauhallisina tuolla systeemillä, meillähän muutos tuli joskus 90-luvulle siirryttäessä, jolloin yleiskeskustelua koko luokan kanssa vieraalla kielellä ei voinut enää ajatella, mikä oli siihen asti ollut ihan normaali käytäntö. Muissakin kouluissa ja luokissa toi kieltenopetus elävästi mieleen 70-luvun, siis minun mielestäni kieltenopetuksen kulta-ajan! Noita niin paljon mainostettuja laitteita ei tietenkään ollut, mutta en sitä pitänyt puutteena, taaskin mielestäni oppilaat keskittyivät paremmin asiaan, kun ei ollut mitään ylimääräistä sälää häiritsemässä.

Huomionarvoista minusta on myös se, että kun silloisille oppilailleni kerroin Saksan-kokemuksiani ja satuin mainitsemaan, että Suomessa oli vähän samantapaista opetusta ollut aiemmin, tulkitsivat oppilaat heti, että "vanhanaikaista, siis huonoa!" Enkä itse ollut missään vaiheessa sitä mieltä, että opetus olisi huonoa ollut, päin vastoin. Olisin itsekin halunnut, että omat oppilaani olisivat olleet yhtä rauhallisia kuin "vanhoina hyvinä aikoina". Mutta muutokseen oli kai sitten sopeuduttava, paluuta entiseen ei enää ollut.

Pääasiassa seurasin Saksassa vieraiden kielten opetusta, historiaa sekä saksaa äidinkielenä. Muiden kuin kieltenopetuksen tunneista en sano mitään, sillä en tiedä edes, miten niitä Suomessa opetetaan nykyään. Yleisenä huomiona vain totean, että en muista esim. yhtään historiantuntia, jolloin opettaja olisi jotain opettanut, en missään koulussa. Aina oli jotain kokeen palautusta tms, jolloin oppilaat tutkiskelivat koko tunnin koepaperiaan (kuka tutki kuka ei), ja ope selitti jokaiselle erikseen jotain, jos oppilas kysyi. Minulle on jotenkin jäänyt muistikuva, että kaikki tunnit saatiin menemään "kuin itse edestään".

Mutta näistä ikivanhoista kokemuksistani ei pidä tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä. Kokemukseni ovat vanhoja, muistikuvat hataria ja saattoihan olla, että juuri ne päivät, jolloin olin vieraana, olivat erilaisia kuin vuoden muut opetuspäivät.

3 kommenttia:

Kasselin kyyhky kirjoitti...

Mielenkiintoisia kokemuksia.Ulkomailla asumisen yhtenä hyvänä opetuksena on ollut varovaisuus yleistyksiä kohtaan, oli sitten kyseessä Suomi tai Saksa kliseineen. Kyselen kyllä aina mielellään eri ihmisten kokemuksia. Elämää voi nähdä niin monesta vinkkelistä ja kokemuksetkin vaihtelevat.

Vierailitko Gymnasium-, Real- vai Hauptschule-koulussa? Oppilasaines (käytetäänkö edes tällaista sanaa?) on tietenkin Suomen peruskouluun verrattuna jo aika varhaisessa vaiheessa "lajiteltu". Suhtauden hieman kriittisesti sen lajittelun järkevyyteen, kun lapset ovat vasta 9-10 vuotiaita.

Hauskaa viikonloppua! Me aloittelemme nyt kahdenviikon pääsiäislomaa :D

Allu kirjoitti...

Kasselin kyyhky on oikeassa, on aivan tyhmää lajitella jyvät ja akanat niin varhaisessa vaiheessa. Niinhän se kyllä oli Suomessakin silloin vuonna kivi ja kirves, kun menin itse "oppikouluun". Aika tyhmää myös, jos on ulkomaalainen vieras luokassa ja silloin palautetaan kokeita. En missään tapauksessa halua puolustaa saksalaista koulua, mutta väitän kyllä, että historiaa opetetaan ( yksi opeystäväni on hissan maikka) ja esimerkiksi miehelläni on paljon parempi koulutieto historiasta kuin itselläni, vaikka meidänkin koulun rehtori oli tunnettu historian ope.

Kirlah kirjoitti...

Kasselin kyyhky: olin sekä Gymnasiumissa että Realschulessa.
olen samaa mieltä, että turhan aikaisin lajitellaan noin nuorena. Niin itsekin olen 10-vuotiaana joutunut pyrkimään keskikouluun. Mutta joillekin se on liian aikainen valinta.

Allu: kyllä minäkin luulen että historiaa opetetaan, mutta oli kai sattumalta erikoistunteja.