Mikä se tämä sitten on?
Sehän on tietysti Mozartin Taikahuilun juoni. Saksan kirjassa on yksi kappale, jossa kerrotaan koko Taikahuilun sisältö. Jostain syystä tuo kappale on ollut joka vuosi suurelle osalle oppilaita vaikea, joten olen yrittänyt selventää tekstin sisältöä piirroksilla ja selostuksilla. Seuraavana päivänä ovat sitten saaneet kertoa juonen minulle saksaksi näiden kuvien ja vihjeiden avulla.
Piirustustaidosta ei minua ole koskaan kehuttu. Mutta piirtäminen on minusta yleensä nopein tapa saada asia ymmärrettäväksi. Oppilaiden reaktioista olen ymmärtänyt, että vain kiitettävän piirustustaidon omaavat saisivat piirtää. Minusta kuitenkin tarkoitus pyhittää keinot.
Vaikka Savonlinnan oopperajuhlat järjestetään joka vuosi melkein kotinurkilla, vain yksi oppilas oli nähnyt Taikahuilun oikeana esityksenä. Oppilaista tarina ei ole edes mielenkiintoinen. Ihme, sillä siinäkin on haltioita ja taikureita kuten Sormusten herrassa ja Harry Pottereissa, ja niitä kyllä lukevat kieli pitkällä.
keskiviikko 4. marraskuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
9 kommenttia:
Tosi hienosti olet piirtänyt, ei sun tarvitse hävetä. No hyvä, että ainakin yksi oli ennestään kuullut jotain Taikahuilusta.
Tosi hienosti olet piirtänyt, ei sun tarvitse hävetä. No hyvä, että ainakin yksi oli ennestään kuullut jotain Taikahuilusta.
Oho, ensin ei meinannut onnistua ja sitten onnistui kahdesti. Anteeksi.
Tuollainen varmaan olisi minuakin auttanut aikoinaan lukiossa saksankielen tunneilla...
Upea juonen selvitys. Minä harrastan vastaavaa novellin tai romaanin käsittelyssä. Jotkut nuoret innostuvat itsekin tekemään samaa.
Olitpas mukavasti tehnyt tuon! Mun mielestä erittäin mukavaa ja luovaa opetusta!
Hienot piirustukset ja hyvät selitykset! Huvittavaa, että oppilaat ovat yleensä ylikriittisiä opettajan piirustustaitojen suhteen, kritiikkiä tulee välittömästi.
Allu: on niin pitkä matka teattereihin ja konsertteihin, että monilta jää sen takia menemättä.
Toisaalta, mahdollisuuksia lähteä jonkin ryhmän ja porukan mukana kyllä olisi.
Yaelian: mutta meneeköhän se oppi aina perille. Huomio kiinnittyy aina siihen, miten jokin on piirretty: miks tuo on tuon näköinen! jne.
Kato nyt tätäkin: tuo onkin minulta taas vaihteeksi unohtunut, että oppilaat voivat vaihteeksi itse piirtää juonen vaikka sarjakuvina. Kiitos taas muistutuksesta.
vilukissi: en tiedä, onko niin luovaa, kunhan nyt on jotain vähän sinne päoin räpelletty.
Clarissa: juu, jotenkin tuntuu, että oppilailla on mielessään tietty kaaava, minkä mukaan opettajan on toimittava. Pitää olla kaavamainenja sitten ei kuitenkaaan saisi olla kaavamainen. Elä siinä sitten!
Lähetä kommentti