sunnuntai 20. syyskuuta 2009
Huumorintajuttomuuttako
Joissakin asioissa oppilaat saattavat olla kovinkin konservatiivisia ja kaavoihinsa kangistuneita. Tässä viikolla oli ruotsintunnilla puhe Suomeen liittyvistä asioista. Jossain vanhassa oppikirjassa on Suomen historiaa esitetty lauluna, mikä minusta on aina ollut melko hauskakin. Ja sanotaanhan, että musiikin avulla ihminen oppii paremmin.
Kuuntelimme tuon aiheeseen liittyvän laulun ja jopa katsoin, että laulu myös ymmärrettiin. Mutta ei oikein kolahtanut oppilaisiin. Jos ei musiikki ole juuri sellaista, mitä heidän mielestään pitäisi ja mikä juuri nyt on muotia, ei siitä kannata eikä haluta oppia. Oppikirjassa on harvoin sellaista musiikkia, mitä kaikki oppilaat ymmärtäisivät arvostaa.
Joskus on oppikirjassa ollut johonkin kielioppiin esim. prepositioihin tai apuverbeihin liittyvä laulu. Joskus taas jokin erikoinen kansanmusiikkikappale. Minusta tuntuu, että kaikilla ei yksinkertaisesti ole huumorintajua ottaa tuollaisia asioita vastaan oppimismielessä ja huumorilla. Toisaalta tätä ei voi yleistää, on monia, jotka todella nauttivat, että olipa erikoista ja vaihtelua. Toisille taas kaikki mitä koulussa tuodaan esiin on jotain kaukaista ja negatiivisena pidettävää, mistä ei ainakaan sovi julkisesti iloita.
Elä tässä sitten heidän kanssaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
5 kommenttia:
Voisikohan olla myös niin, että vaikka esim. jokin kielioppiasia opetettaisiin/kerrattaisiin/tuotaisiin esille juuri tällä hetkellä radioissa soivan kappaleen tahdissa, niin sitäkin vieroksuttaisiin: mitä meidän (vanha) opettaja nyt MEIDÄN kuuntelemaa musiikkia luokkahuoneeseen tuo? Toisaalta monesti (uudemmissa) oppikirjoissa olevia musiikkikappaleita on toivottu soitettavaksi uudestaankin, varsinkin, jos sävelmä on tuttu esim. suositusta telkkarisarjasta, joka ei "vanhene", jotkut ryhmät tykkäävät vanhemmistakin ja heille oudommista kappaleista.
Riippuu varmasti niin paljon ryhmästä ja siitä, kuinka kappaleen heille tuo esille: "vain" kuunneltavana kappaleena, sanaston oppimisen kannalta, aukkokuunteluna, kulttuurillisesta näkökulmasta, videon kera vai ilman, sanaston kanssa/ilman, johdatteluna uuteen teemaan/sääsanoihin/maahan, taustamusiikkina..
Milaja: vitsien kanssa on vähän sama juttu.Jos ope tuo luokkaan vieraskielisen vitsin, ei sille voi kuin nyrpistää nenää, mutta jos kaveri kertoo saman jutun välitunnilla, se on tosi hyvä ja kiva vitsi!
Eli ihmisen psykologia on erittäin monimutkainen juttu.
Tuo otsikko on taas sitä ihanaa suomen kieltä, jossa voi yhdellä sanalla sanoa niin paljon.
Allu: pitkä sana. Saattaisi joku ulkomaalainen luulla vaikka grönlannin kieleksi.
Niistä tulee meille uusia poliitikkoja, ihan selvästi :)
Lähetä kommentti