torstai 21. tammikuuta 2010

Positiivistako


Veimme auton normaaliin vuosihuoltoon jo yli kaksi viikkoa sitten. Iltapäivällä, kun se piti saada sieltä pois, tuli huoltamolta puhelu, että juuri kun he aikoivat palauttaa auton, siinä alkoikin vilkkua punainen valo. Se tarkoitti, että ohjaustehostin oli mennyt rikki kovalla pakkasella, ja auto pitää raahata Mikkeliin korjaamolle. Täällä ei voida tehdä sille mitään.

Eihän siinä mikään auta, pakkohan se on. Otettiin jo selvää, että vakuutus maksaa hinauksen, joten selvä peli. Parin päivän päästä mies kyseli tilannetta ja auto luvattiin kohta. Mutta seuraavana päivänä ilmoittivat, että pitääkin vaihtaa koko ratti. (voi voi, minä saatoin ymmärtää väärin, saattoi olla jokin muukin osa, mutta iso homma kuitenkin). Pitää tilata kauempaa.

Kului taas aikaa, ja kyselimme huoltamolta, milloin auton saisi. Olivat askaroimassa juuri meidän auton kimpussa ja lupasivat, että he ilmoittavat heti, kun on valmista, viimeistään seuraavana päivänä. Taas tuli puhelu, ja mitä nyt kuulinkaan! Osa oli tilattu, asennettukin, mutta merkkivalo vain vilkuttaa, että ei käy!! Autoa ei voi mitenkään luovuttaa vielä.

Huoltamomiehet väittivät tilanneensa juuri oikean sarjanumeron mukaisen osan. Mutta jossain mättää kuitenkin. Onkohan autoissa niin kuin tietokoneissakin, että jos on tavallaan "uuden sukupolven" tuote, se ei olekaan enää yhteensopiva vanhan laitten kanssa? Tässä sitä nyt sitten ihmetellään ja pyöritellään peukaloita. Selvittäkööt maahantuojan kanssa asian. Saa nähdä, milloin sieltä saa auton ja minkälaisena. Se etu siitä oli, että kun 30 asteen pakkasella tallustelin kouluun, oli hyvä mieli, että auto sentään saa olla siellä huoltamolla lämpimässä tallissa!

6 kommenttia:

Rosina kirjoitti...

Nykyisin autoissa on niin hienot "tietokoneohjelmat", että vaikeata on löytää se oikea vika heti.
Mekin manasimme, kun auto jouduttiin viemään korjaamolle kesälomareissulla, hyvä kun saatin se parissa päivässä takaisin ja päästiin kotiin.
Meni vielä aikaa, kun varsinainen vika selvisi, onneksi maahantuoja tuli korjauskuluissa vastaan.

Leena Lumi kirjoitti...

Olipa kauhea tarina. Ihan yhtä kauheaa kuin kaikki tekniikan katastrofit, joista itse törmään eniten tietokoneongelmiin. Silloin putoaakin aina taivas päälle kuin sille pikkutipulle Hanhiemon satulippaassa.

Tässä ei voi varmaan merkkiä, mutta kun siirryimme 20 vuotta sitten vain tietyn automerkin omistajiksi, ei ole tehty kuin merkkihuollot. Ei ikinä mitään vikaa ja ympäri Eurooppa ja alppeja on ajettu vuosikausia. Välillä vaihdettiin kolmen vuoden välein, nyt harvemmin. Minulla oli saman merkin capriolet, johon saatiin yhdessä ja erikseen ajettua 180 000 kilometriä eikä ikinä mitään vikaa. Nyt se on ollut jo vuosia toisen omistuksessa ja edelleen pelittää. Ensimmäisen yhteisen ulmaanmatkamme teimme ranskalaisella autolla ja sinne Pariisin ulkopuolle se sitten sammahtikin. Auto oli vain vuoden vanha.

Tämä ei siis mainos, koska en sanonut merkkiä;-)

Mukavaa viikonloppua, Kirlah!

Hannelen paratiisi kirjoitti...

Originaaliosat on kalliitakin, minun huoltomies hoitaa asiat yön yli, vaikka joskus yllättäenkin tulen.

Kirlah kirjoitti...

Rosina: juuri se on käsittämätöntä, että ne pitää olla niin tietokone- ja sähköohjattuaj,e ttä ovat herkkiä menemään rikki meidän oloissamme, eikä niille voi paljain käsin kukaan tehdäkään tien päällä mitään. Kannatan jotain Siperian pakkasiin tehtyä automerkkiä!

Leena Lumi: pannaan korvan taakse. Mitä pikimmiten on tästä autosta päästävä eroon. Mikäli sitä enää korjaamolta kotiin saadaan.

Hannelen paratiisi: Nimenomaan hintakin kauhistuttaa. Yli tuhat euroa tulee ainakin maksamaan. En luvannut maksaa siihen päälle sitten vielä sitä heidän mokaansa. Lupasivat sumplia sen maahantuojan kanssa.
Jännittävä nähdä, miten käy.

♥ Hannele kirjoitti...

tuhannelle eurolla saa melkein "uuden" auton...

Hannele kirjoitti...

(minun mekaanikko hakee... Min mekaniker hämtar reservdelar från skroten, när det går. Inte för bromsar och sånt, men annars.