Päivä alkoi kirpputorilla. Luokat saivat tuoda myyntiin hallille kaikenlaista tavaraa, myyjinä oli alakoululaisten pöydissä vanhempiakin. Myytävänä erittäin hyväkuntoista vaatetta, suksia, luistimia, kenkiä, kirjoja, pelejä, mitä vain ikinä sielu halajaa, kaikkea oli tarjolla. Ostajia oli kiitettävästi ja näytti tavaraa lähteneen ihmisten matkaan valtavat paperikassilliset (huom, ei siis muovikasseja). Kahdessa pöydässä oli arpajaisetkin ja miten minulla on onni kääntynyt myötäiseksi, kun taas voitin ja peräti molemmista pöydistä, toisesta höylän (!) ja toisesta pelikortit lapsenlapselle. Ostaa sai myös lakkautetuilta kyläkouluilta jääneitä opetustauluja, vitosen kappale. Sellaisethan ovat antikvariaateissa arvokkaita ja menevät heti kaupaksi, mutta minulla ei ole paikkaa, mihin laittaa. Olisivat olleet kauniita.
Seuraavana oli Mikkelin Metsäsairilan kierrätyskeskuksen filmi ja luento firman toiminnasta. Metsäsairillle menevät meidänkin kunnasta kaikki jätteet ja roskat. Ja Metsäsairila oli se firma, joka vuosi sitten järjesti alakoululaisille kynttilätuikun kuorien keruukilpailun. Nyt jäi yksi lukukin mieleeni: kerätyksi saatiin kuoria niin paljon, että tuli 400 kiloa alumiinia!!! Eipä heti tule ajatelleeksi, että kun jouluisin poltamme tuikkuja, niitä poltetaan joka kodissa vähintään saman verran, ja jätevuori on pelkästään niistä valtaisa.
Esityksen jälkeen oppilaat kiersivät luokittain tehtävärastilta toiselle. Rasteja oli yhteensä kuusi, jokaisessa viivyttiin 20 minuuttia.
1. Askartelurasti päiväkodilla. Luokat kävivät vuorotellen askartelemassa kierrätysmateriaalista annetulle alustalle mieleisensä taulun. (Ylin kuva).
2. Maaseuturasti: ympäri luokkaa jätepahville kirjoitettuja monivalintakysymyksiä. (Kuva yllä). Oikeiden vastausten määrät koottiin luokittain taululle.
3. Rasti: Ah, vettä! Oppilaat tekivät tietokoneilla Kemiran vesijalanjälkimittarin tehtäviä.
4. Lajittelu. Tällä rastilla oli pöydälle levitelty useanlaisia jätteitä, ja opettaja oli käynyt kuvaamassa kunnan varikolta erilaisia jätepisteitä. Kuvat näistä lajittelupisteistä olivat seinällä ja oppilaiden tehtävänä oli yhdistää jätteet oikeisiin jätepisteisiin. (kuva yllä). Nopeimmat ehtivät käydä vielä internetistä tekemässä kierrätyspelin.
5. Vastuullinen kulutus. Oppilaat pohtivat ryhmissä, mitä kaikkea he itse voivat tehdä jätemäärän ja saasteen vähentämiseksi.
6. Liikuntaa ulkona.
Päivä oli erittäin hyvin suunniteltu ja järjestetty ja rastit mielestäni erinomaisia. Kestävän kehityksen työryhmä oli tehnyt hyvää työtä. Mukana oli koko koululaitos päiväkodista lukioon. Minun osalleni oli laitettu valokuvaus, mutta työstä sekin kävi, kun yritin kuvailla sekä koulun että omaan kameraan otoksia.
5 kommenttia:
Tässäpä hyvä idea lauantaikoulupäiväksi!
kiitos , tämä on hyvä kertomus käytännön elämästä, kuten aina. sivullani ajatellaan aikatherine on sinulle ystävyyden ruusut. käy hakemassa.
Aila: Tämä oli minusta niin hyvä päivä, että arvelinkin siitä olevan vihjeeksi muillekin opettajille.
Varsinkin alakoululaiset olivat antaneet positiivista palautetta. (Yläluokkalaisethan nyt ajattelevat vain menetettyjä hetkiä kavereiden kanssa ;)
aikatherine: kiitoksia kovasti. Positiivista palautetta mahtuu aina.
Kiva koulupäivä! Tykkään lukea näitä koulujuttuja(kin) blogistasi.
Meillä lauantain koulupäivä on perinteisesti kirpputoripäivä, kestävää kehitystä tukevaa sekin.
Jokaisella oppilaalla on pulpetinpäällinen ilmaista myyntitilaa. Lisäksi myydään tilaa isommille pöydille, jos esim. vanhemmat haluavat tulla myymään. Sitten on kahvilaa ja ongintaa, arvontaa jne. Päivä on ollut aina todella mukava.
Katilein
Kiitos. Teemapäivät ovat mukavia, tuovat vaihtelua, useimmiten oppilaat tykkäävät niistä.
Lähetä kommentti