keskiviikko 17. maaliskuuta 2010

Menihän se päivä näinkin

Tänään olisi minulla lukujärjestyksen mukaan ollut vuorossa eläkepäivä, mutta sainkin istua ylioppilaskirjoituksia valvomassa koko pitkän päivän. Pääsin sentään syömään ja kerran huilaamaan. Jos olen valittanut joskus, että oppilaita on paljon poissa, on opettajiakin. Joku oli koulutuksessa, joku on muuten jäävi valvomaan, kun oma lapsi kirjoittaa, jollain on niin paljon muita tunteja, ettei pysty valvomaan kirjoituksia, joku sairaana. Joten ovat katsoneet minua, että tuohan se on joutilas siellä istumaan.

Jostain kumman syystä muistin aamunavausvuoronikin. Otimme aamulla toisen valvojan kanssa abit äkkiä sisään, tarkistin, ettei kenelläkään ollut lunttipapereita eikä englanninkielisiä tekstejä juomapullojen etiketeissä. Sillaikaa kun oppilaat täyttivät nimiä vastauspapereihinsa, kävin pitämässä aamunavauksen. Olen ottanut tavakseni valikoida jonkin kielellisesti valistavan tekstin kieliblogistani. Tänä aamuna esittelin työn merkitystä ihmisille eri työhön liittyvien sanontojen avulla.

Vs. rehtorin hommia tekevä ope oli jo kahdeksasta lähtien pitämässä etäopetuksen kaksoistuntia, joten hän ehti paikalle vasta juuri ennen yhdeksää. Valistin abeja vielä siitä, millaisille papereille mikin tehtävätyyppi tulee kirjoittaa. Tarkistimme kirjekuoren murtamattomat sinetit ja jaoimme tehtävävihot. Koe alkoi tasan kello yhdeksän kuten pitikin ja päättyi tasan kuusi tuntia myöhemmin.

Mitä minä siellä sitten tein koko päivän istuessani? Minä tietysti vahtasin, ettei kukaan fuskaa. Kerkesin neuloa yhden pienen liinankin. Neuloessa voi silmiä pitää samalla oppilaissa. Juuri kun katkaisin langan, että liina on valmis, vei viimeinenkin oppilas paperinsa pois. Kerkesin lueskella myös englannin koetekstejä ja havaitsin ne kivoiksi ja mielenkiintoisiksi. Olen huomannut ennenkin, että mitä tieteellisempää ja mitä nykyaikaisempaa aihepiiriä teksti vieraassa kielessä on, sitä helpompi sitä on ymmärtää. Uusissa ilmiöissähän sanat ovat kaikki samoja kansainvälisiä. Saksan ja ruotsin perusteella nytkin ymmärsin mielestäni kohtuullisen hyvin, miten esim. levien avulla tehdään biologista polttoainetta. Toivottavasti oppilaatkin ovat ymmärtäneet.

13 kommenttia:

Villasukka kirjoitti...

Meilläkään ei meinaa valvojat riittää kun tarvitaan kolme ja tänään yksi vielä kirjoitti erillistilassa. No, erillistila on auditorion ns. valvomo, joten kolmosvalvoja voi valvoa sekä erillistilaa että isoa sakkia alhaalla salissa. Minun ei onneksi tarvinnut istua kuin kaksi tuntia. Ei valmistunut kuin sukan varsi ohuen ohuesta langasta - piti välillä juoksuttaa kokelaita vessassa.

Ofelia kirjoitti...

Oi kun kateeksi käy niitä, jotka saavat yo-valvonnoissa neuloa. Jotkut toiset kun joutuvat istumaan vain paikoillaan... No, koetehtäviä saa lukea, mutta kun ajattelee, kuinka paljon saisi minkäkin valvontavuoron aikana vaikkapa sukkaa eteenpäin, niin... Ja jos joku saa mihinkään kokeeseen mitään apua neulovasta opettajasta, niin sitten kyllä voi melkein sanoa, että saakoon. Vaikea keksiä, mitä se apu voisi olla.

Anonyymi kirjoitti...

Kateellisena minäkin luen, miten siellä kudotaan sukkia. Itse istuin valvomassa maanantaina kolme tuntia putkeen ja meitä on ehdottomasti kielletty tekemästä yhtään mitään muuta kuin valvomaan. Meillä oli yli 140 abia salissa, 5 valvojaa + 2 valvojaa kiinni valvomassa kahta yksittäistä abia erillisissä tiloissa. Meillä vessattaminenkin on iso rumba, kun jonossa saattaa olla tusinan verran abeja. Siinä on kaikki mahdolliset käsimerkit käytössä, että abit saadaan menemään oikeassa järjestyksessä vessaan. Sali on niin pitkä, ettei puolen välin jälkeen olevia abeja edes tunnista niin kaukaa.
Paljonko teillä abeja oikein on kirjoittamassa?

vilukissi kirjoitti...

Jokainen, joka tikkuaa ja on usein tikunnut osaa pitää silmiään valvottavissa asioissa! Siten jopa keskittyykin parhaiten! Itselläni on aina kokouksissakin mukana neuletyö, en anna silloin ajatusteni harhailla missään muualla. Kaikki ulkomaiset elokuvatkin tulee katsottua siinä sivussa ja yksikään tekstinpätkä ei jää lukematta!

pianistms kirjoitti...

Tavallisilla suomentunneilla vielä lukiossakin opettaja korjasi usein aineita takapulpetissa. Sillä aikaa me lausuttiin Kalevalaa tai Vänrikki Stoolin tarinoita ulkoa luokan edessä kukin vuorollaan. Ulkoa = luettiin etupulpetissa istuvan pitelemää paperia, jossa tekstit isolla.
En tiedä, mitä omien lasteni opettajat kokeiden aikan puuhailevat, kun eivät huomaa lunttausta. Jotkut kirjoittavat AINA suoraan toisilta. Ihmettelen usein, kuka siellä sitten jotain osaa. Siis, pitäähän se lähde olla, jolta luntataan.
Tuntuu siltä, että opettajat huomaavat kyllä lunttauksen, mutta mukavuudenhalusta eivät puutu siihen. Sitäpaitsi, kun opetetaan huonosti, tulee huonoja numeroita. Täytyy olla jokin keino saada "tasoa" ylöspäin.
Muuten, olen myös neulomisen sallimisen kannalla. Mutta koska semmoinen onnistuu vain naisilta ja jos miehet ovat päättämässä asioista, tulee kielto. Eihän mies voi ymmärtää, että joku voi keskittyä kahteen asiaan samanaikaisesti.
Tässä voisi myös kehitellä keskustelun siitä, kudotaanko sukkia vai neulotaanko niitä.

Allu kirjoitti...

Waren auch wieder Nasenbohrer anwesend? :-)

Kirlah kirjoitti...

Villasukka: Minun ei tarvinnut juoksuttaa vessassa, olin pöytäkirjan pitäjän paikalla ja toinen ope kävi vessattamassa.

Ofelia: sekö siinä on takana, että neulovasta opesta apua joku saisi, minä luulin että jonkun mielestä valvoja ei voi muka keskittyä kahteen asiaan yhtaikaa.

Kirlah kirjoitti...

anonyymi: ymmärrän isojen koulujen ongelmat. Meillä on mennyt niin pieneksi oppialsmäärä, että abiluokalla on vain 14, joista suuri osa on suosista jättänyt joitain aineita vasta ensi syksyyn. Englantia oli eilen tekemässä 8 oppilasta, joten kyllä siinä ehtii vaikka neuloakin samaan aikaan valvoessa.

Vilukissi: näin se on, virkkausta pitää aina välillä katsoa, mutta neulomista ei tarvitse, riippuu tietysti siitä, mitä neuloo.

Kirlah kirjoitti...

pianistms: kauhistus, olenkohan minäkin huonosti opettanut, kun en koskaan mitään lunttausta huomaa ;))

Allu. Nein, diesmal zum Glück nicht, blieb zu Hause schlafen :)

pianistms kirjoitti...

Kirjoituksistasi päätellen olet opettanut erinomaisesti. Sinunlaisiasi opettajia pitäisi olla enemmän!

Kirlah kirjoitti...

pianistms: mistähän sen niin vain voi päätellä? Mutta mielestäni olen kaikkeni ainakin yrittänyt ja enempäähän ei ihmiseltä voi vaatiakaan.

Ja olipa äsken unohtunut vielä tuo neulominen ja kutominenkin:

Olen ymmärtänyt, että kirjakielellä sukkia neulotaan ja mattoja kudotaan. Pohjalaisena minä mielelläni kutoisin sukkia ja siellä jotkut myös sanovat ompelemista neulomiseksi. (siinähän pistellään neulalla).
Koska tästä on aina kiistaa eri ihmisten kanssa, olen alkanut itse käyttää yksinomaan kirjakielen ilmaisuja.

Muuten, miehethän puhuvat usein pitsin nypläämisestä, kun tarkoittavat virkkaamista. näin oli viimeksi matkallakin: Opas puhui koko ajan, miten erikoinen nypläystekniikka pitseissä jossain museon vitriinissä olleissa pitseissä. Kyllä ne olivat virkattuja pitsejä!

pianistms kirjoitti...

Millainen on hyvä opettaja?
Innostunut asiastaan (aineestaan), tietää siitä paljon, positiivinen, huumorintajuinen, rehellinen, hyväksyy toiset ja heidän mielipiteensä.
Näitä kaikkia sinä tunnut olevan.

Nuo neulomis-kutomisjutut minulla on samalla tavalla ymmärryksessäni kuin sinulla.Tiedän, että monissa "murteissa" puhutaan kutomisesta, kun tarkoitetaan puikoilla neulomista. Ja kuka sitä nyt puhuisi sukkaa neulovasta mummosta, kai tuo sukkaansa kutoo. Luulen, että yleensä asiayhteydestä tietää, tarkoitetaanko kangaspuilla kutomista vai puikoilla suihkimista. Oikeasti olisi kyllä ymmärrettävää, että neulalla neulottaisi.Itse olen kotiteollisuuskoulun opettajilta oppinut, mikä on mitäkin, he kun neulovat puikoilla ja kutovat kangaspuilla.

Ofelia kirjoitti...

Juu, minä ajattelin, että kaikenlaisten ylimääräisten tavaroiden vieminen yo-koevalvontoihin on kielletty juuri tuosta mahdollisesta avunsaamisnäkökulmasta. Toki moni voi luulla, että esim. neulova ei pysty valvomaan kokelaita samalla. Varmasti pystyy, kun samalla pystyy televisiotakin katsomaan. Sitä paitsi monet opettajatkin lukevat koetehtäviä, ja pitkiä tekstejä (esim. äidinkielessä tai vieraissa kielissä) lukiessa ei taatusti ole koko ajan ajantasalla edes siitä, onko joku kokelas nostanut kätensä saadakseen lisää paperia tms.