sunnuntai 6. lokakuuta 2013

Pieni omenavihje


En minä mitään ruokablogia aio alkaa pitää, mutta nyt poikkeuksellisesti laitan tähän omenamarmeladeja. Tai miksi niitä nyt sanotaankaan. Meillä kun tulee joka ikinen syksy tuhottomasti omenoita, kuulin yhden käyttövihjeen.

Tein ensin tavallisen omenahillon. Sen jälkeen kaadoin hillon uunipellille leivinpaperin päälle ja laitoin uunin päälle kuivumaan. Tuloksena kuin itsetehtyjä omenamarmeladikarkkeja. Olisi ne voinut tietysti leikata kauniimminkin, mutta kuvasin silti. Hillo saa olla suhteellisen paksua, ettei ole niin paljoa haihduttamista. Ihan syötäviä tuli.

5 kommenttia:

Jael kirjoitti...

Kivan näköisiä! Olen tehnyt kuivurissa omenarullia ,vähän ehkä samantapaista.4

Tuula kirjoitti...

Nam, näyttääpä hyvältä. Mitenkähän kauan menee kuivumiseen?

anumorchy kirjoitti...

Taalla Israelissa voi ostaa aprikoosia vahan tuolla tavalla kuivattuna isoina ohkasina levyina tai rullina.

Kirlah kirjoitti...

Jael: minä olen useana vuonna kuvattanut omenasiivuja, joita olen antanut usein tuliaisiksikin.
Niitä vain ei tahdo talvella muistaa syödä, joten viimevuotisia oli vielä jäljellä.

Tuula:
Ihmeen hyviä olivat. Oikeastaan ihan kuin karkkeja söisi. Kuivattamisesta en nyt muista, olisiko viikko mennyt. Nyt on ollut niin lämmin syksykin, ettei ole tarvinnut joka päivä uuniakaan lämmittää.

anumorchy
nyt kun sanoit, muistelen, että joku on ehkä tuonut meillekin joskus sellaisia tuliaisia.
kas kun ei tämä omenoiden "karkeiksi" teko ole yleisempää Suomessa.

isopeikko kirjoitti...

Peikon nenä taisi haistaa nua :)