lauantai 22. syyskuuta 2012

Itsekkäitä ajattelemattomia aikavarkaita

Oppilaat mahtavat pitää opettajia täysinä toopeina. Jos ei joka asiasta viitsi nostaa meteliä, he luulevat heti, että tuo se ei huomaa mitään. Kuten vaikka eräskin luokka tässä hiljattain. Menimme viimeisellä tunnilla tietokoneluokkaan tekemään kirjaan liittyviä nettitehtäviä. Kaikilla on olevinaan niin hienosti oikea sivu auki, mutta heti kun ope kääntää selkänsä, alapalkista otetaan jokin ampumapeli. Näkeehän se sokea opekin, että alareunassa kulkee ties kuinka monta palkkia, jotka paljastavat avonaisia windoweja olevan useitakin. Kun niistä mainitsee, on vastaus, että noo, tähän sivustoon kuuluu useita avonaisia ikkunoita!

No ainahan oppilaat ovat yrittäneet vetää opettajia nenästä ja usein jopa onnistuneetkin, mutta ottaisivat sitten vastuun tekosistaan. Jos tulee puhetta siitä, että tätä tai tätä ei osata, onkin syy aina muualla eikä siinä, ettei ole itse yhtään edes yrittänyt: huono opettaja, epäselvät oppikirjat, liikaa läksyjä (ei pidä paikkaansa), huono työpari, harrastukset joten aika ei riitä. Ja tietysti kaikki on niin suunnattoman tylsää niin tylsää niin tylsää, kuinkas muuten. Tai mikä muu tahansa syy osaamattomuuteen, mutta itsessä ei ole minkäänlaista vikaa.

Oppilaat usein sanovat, että onhan heidän oma asiansa, jos eivät opiskele. Milloinkahan ihmiset huomaavat, että AINA, siis IHAN AINA siitä on haittaa jollekin toiselle, jos joku ei tee hänelle annettuja velvoitteita. Näin on aikuisena ja näin on jo nuorena: jos et tee läksyjä et opi, ja opettaja joutuu hidastamaan ja junnaamaan ja näin estyy muidenkin opiskelu, tai luokassa joutuu häärimään ties kuinka monta erityisopea ja kouluavustajaa. Samoin myös häiriköinti estää muiden työtä.

Joku kyseli minulta jo heti syksyn eka tunnilla, kuinka monta kertaa saa olla poissa, ennen kuin tulee lisätehtäviä. Minä en anna lisätehtäviä. Siitä ei ole mitään hyötyä oppilaalle, pelkästään minulle lisätyötä etsiä sopivia tehtäviä ja niitä lueskella kaiket illat. Olen luopunut sellaisesta. Minä en vain yksinkertaisesti anna numeroa, eihän oppilas ole käynyt tunneillakaan, mitäs se numerolla tekee. Sopii istua tunnilla ja kuunnella ja työskennellä, silloin ei ole niin tylsääkään. Tylsyys ei ole aineessa tai asiassa sinänsä, vaan siinä, että ei halua pysyä kärryillä. Kärryiltä pudonneella se vasta tylsää on. Olen valmis tekemään vaikka kuinka paljon työtä sellaisen kanssa, joka yrittää itsekin, mutta lusmuilua en tahdo sietää.

Myöhästely tai sovitusta tapaamisesta ilmoittamatta pois jääminen ovat myös vihoviimeisiä toisen ihmisen ajan varastamista. Eräänäkin aamuna oli kolme opea asennossa ennen kello yhdeksää yo-kirjoituksen alkamista varten. Vain yksi kirjoittaja olisi ollut, mutta tämä vain ei saapunut koskaan. Niinpä olisin minäkin voinut mennä koululle vasta pari tuntia myöhemmin, jos olisi etukäteen tiennyt. Nyt käpsehdin ja kuuhailin siellä mitä sattuu tyhjän panttina. Ymmärrän tietysti oikean unohduksen tai sairauden tai minkä tahansa pätevän syyn, mutta välinpitämättömyyttä en ymmärrä.

Olen kirjoittanut näistäkin asioista varmaan ainakin kerran vuodessa. Mutta kertaus on opintojen äiti. Nimittäin eivät pelkästään nuoret (joiden kohdalla kasvatus on vielä kesken) ajattele vain itseään ja ajattelemattomasti jätä velvollisuuksia tekemättä, vaan aikuiset yhtä lailla. Aikuisten kohdalla pidän tätä aivan anteeksiantamattomana.

Eräs kaveri neuvoi minua, että "älä ole murheellinen, se mikä on tarjottu, on ravittu". Hyvin sanottu, mutta kun on opetettu tunnolliseksi ja tekee mieli huolehtia oppilaiden menestyksestä, ei voi heittäytyä vain laakereilleen.  - Vaikka kyllä minä olen yrittänyt opetella sitäkin :)

8 kommenttia:

Sirkka kirjoitti...

Todella itsekästä, kun ei edes ilmoiteta, että ei aiotakaan tulla. Sovituista ajoista kiinnipitäminen on itsestäänselvyys, mikä ei kyllä tänä päivänä taida niin olla.

Kirlah kirjoitti...

Sirkka, ei tietenkään haittaisi, jos ajoissa ilmoitettaisiin. Mutta aikavarkaat on varmasti tuttu ilmiö joka paikassa, missä on varattuja aikoja. Jos ei nuorena jo opi niin...

Anonyymi kirjoitti...

Hei Kirlah,
olen Saksassa asuva suomalainen.Yksi pojistani haluaisi opetella systemaattisestti suomen sanoja.Tiedätkö jonkin hyvän sivuston,jossa olisi saksa-suomi-saksa,mieluiten ei aakkosjärjestykesssä?
kyselee Liisa Saksasta










Kirlah kirjoitti...

Hei Liisa
en tiedä nimenomaan saksa-suomi, mutta tässä pari linkkiä, joissa on kuvia sekä eri kieliä:
http://lexin.nada.kth.se/lang/trio/fi/finska.htm

http://www.dicts.info/picture-dictionary.php?group=&language=finnish&w

Kirlah kirjoitti...

Vielä Liisalle: oletteko katsoneet tätä linkkiä:
http://peda.net/veraja/isv/suomiportaali
siellähän on paljon linkkejä suomenopiskeluun sekä saksa-suomi testejäkin.

isopeikko kirjoitti...

Ennen luvattiin palata kuukauden päästä tai sadonkorjuu aikaan eikä se ollut niin päivän päälle. Mutta aika on toinen...

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos, Kirlah,linkkivinkeistä!

Vallaton kirjoitti...

AARGH! Todella raivostuttavaa. Oikein hykerryttävää kuulla, että et anna lisätehtäviä noille laskelmoiville poissaolijoille. Ei paikalla, ei numeroa. Hienoa!

Eikä se ole näköjään iästäkään kiinni, noita aikavarkaita löytyy yhtälailla ikäihmisistä. No, heillä (= meillä) saattaa jo olla alkavaa dementiaa, että pitäisi ymmärtää, mutta ottaa se ymmärtäminen joskus aika koville.

Sanoo nimimerkki Keväällä opettamisen lopettava, tympäytynyt vapaaehtoismummeli