torstai 10. maaliskuuta 2011

Taas olen viisastunut

Oikein kiva, että ihmiset matkustavat. Opettajainhuoneessa oli  tuliaisia vähän eri puolilta maailmaa, oli halvaa Israelista, karkkeja Italiasta ja Venäjältä, suklaata Norjasta. Ja vielä mukavampi, että lähettävät rannalle ruikuttamaan jääneille kortin. Jopa Jordaniasta on tullut minulle kortti, ja kaikkein riemullisinta on tietysti, jos ymmärtävät lähettää sellaisen postikortin, joka jotenkin liippaa kieliä.

Israelista tuli oikein heprean kielen aakkoset. Korttia tutkimalla minulle valkeni, että hepreaa luetaan oikealta vasemmalle. Opin senkin, että alf on ensimmäisen kirjaimen nimi ja tav viimeisen. Nettiä selaamalla sain tietää, että heprean kielessä kirjoitetaan näkyviin vain konsonantit, vokaalit voidaan merkitä, jos tarvis. Ja ilahdun aina, jos opin jonkin ennestään tutun paikannimen varsinaisen merkityksen, kuten nytkin: Tel Aviv tarkoittaa kevään kukkula, aviv on siis kevät. Ja anteeksi pyydellään tuon kortin mukaan sanalla slicha. Näissä kortin kuvissa aina ensimmäinen sana tarkoittaa aakkosen nimeä.

6 kommenttia:

Terttumarja kirjoitti...

Hienot on Israelin hebreankieliset aakkoset!
Minulla on iltalukemisena Toivo Rapelin vanhoja matkakirjoja, luin eilen kirjaa Näin taistelevan Israelin.
Mielenkiintoista luettavaa.

isopeikko kirjoitti...

Viisaus vaan lisääntyy :) Aakkosista sen sanotaan alkavan :)

Kirlah kirjoitti...

Rosina: Toivo Rapeli on minullekin tuttu, olen lukenut jonkin matkakertomuksen. Tykkään lukea matkakertomuksia ja varsinkin vanhempia, sillä ne kuvaavat maailmaa, jota ei enää ole.

isopeikko: sittenhän minä olen alkanut juuri oikeasta päästä :)

vilukissi kirjoitti...

täällä on paljon mukavia juttuja...sairastelin ja nyt on paljon päivitettävää...

kaisa jouppi kirjoitti...

Tämä likka ottaa ja matkustaa Israeliin tasan kuukauden kuluttua.
Heprean opiskeluun taitaa jäädä hiukka liian niukalti aikaa.(Aikaa opiskeluun olisi ollut 2v, jolloin matka jo päätettiin tehdä, mutku...)
Onneksi osaan ainakin yhden sanan: shalom!

Kirlah kirjoitti...

Vilukissi: Toivottavasti olet jo terveempi, että jaksat lukea juttuja :)

kaisajouppi: arvaa käykö kateeksi tuo Israeliin matkustamisesi. Minunkin on alkanut tehdä mahdottomasti mieli Israeliin, mutta ei ole toistaiseksi ollut tilaisuutta.
Mitä, yhden sananko muka vain osaat, ja minä kun opetin juuri tuossa jutussa anteeksipyynnönkin hepreaksi ;)